04.03.2018

Boganmeldelse/ Book Review: Sjælehenteren/ Soul Collector.

Hellooooooo everyone! 

After a few days attached to my couch, while my body hates me, I'm finally up and running again. Or at least walking.

NB: I will be doing this review in Danish, but will add a shorter version in English at the bottom, as I know it is currently being translated.

Efter at have færdiglæst bogen, må jeg være ærlig og sige at jeg er endt med en anmeldelse der er anderledes end den, som jeg egentlig havde i tankerne, halvvejs gennem bogen.

Sjælehenteren af Katja L. Berger er en 250 sider lang fantasy bog. Den var en højtønsket julegave.


Bog, indbundet Sjælehenteren af Katja L. Berger

Hvad handler den om?


Da Raven dør, vågner hun op til et møde med selveste Døden. Efterlivets hersker tilbyder hende et evigt job som sjælehenter, men det, der virker som et ufarligt job, viser sig at være omgivet af ældgamle kræfter, der truer med at tage livet af både Raven og alle omkring hende. For at forhindre Dommedag må Raven alliere sig med både Himlen og Helvede i et forsøg på at nedkæmpe fjenden. Men når krigen truer, og mørket indtager verden, hvem er så i virkeligheden sande venner og fjender? Kan Raven stole på den lyse side, eller går vejen til frelse gennem mørket? 


Hvad synes jeg? 


Jeg følger Katja L. Berger på Facebook og er i samme forfattergruppe som hende. Jeg har derfor haft lidt kendskab til hende i noget tid og har set nogle af de små uddrag hun lagde op før udgivelsen. De uddrag gjorde mig SÅ spændt på bogen, da de viste et koncept, hvor menneskeheden blev diskuteret og filosofiske samtaler fik et spændende spin. Jeg er virkelig ikke god til eller  begejstret for bagsidetekster, så havde ikke læst denne på forhånd - jeg vidste bare at jeg ville læse om Dødens bemærkninger om mennesker og verden. (Jeg er Supernatural-fan, den var lige i min boldgade.)

Jeg blev derfor lidt skuffet, da der gik 100 sider uden de helt store hændelser, og et par mærkelige kapitler om en fyr der hedder Zeph. Jeg kunne godt lide Zeph, og selvom der ikke skete meget, så var indholdet af historien stadig interessant nok til at jeg blev ved.

Men!...


150 sider inde i bogen sker der endelig noget. Der kommer en længere scene, der fuldstændig levede op til nøjagtig det jeg forventede, og for pokker hvor var det fedt! Katja får ramt de her religiøse overhoveder fuldstændig som jeg havde forestillet mig dem og givet dem liv på en helt fin måde. Det var underholdende og interessant, og vi kommer noget mere under huden på Raven.
Og så går det stærkt! Der bliver smidt et twist i hovedet på mig, der fuldstændig trækker tæppet væk under mig, så jeg ender med at skrive til Katja sent om aftenen i ren begejstring.

Der kommer en masse spændende forklaringer, historier, udviklinger og nye spins på gamle fortællinger i en håndterbar fart, der ender en anelse brat.

Det er enormt tydeligt at det her er starten af en serie. Der bliver taget tilløb til spændingen i et godt stykke tid, men indholdet af det tilløb er interessant nok til at man gerne vil vide mere.
Jeg har ikke været skuffet over bogen. Den har været lidt anderledes end forventet, men jeg er så klar på at læse med videre, når 2'eren engang kommer!

Alt i alt får den 4 stjerner. 

Den kunne have fået tre for en langsom start, for jeg er virkelig mest til at tingene går stærkt fra start af, men konceptet er så godt og den langsomme start bidrager alligevel rigtig meget til en god, stærk historie, der klart viser en forfatter der har gjort et kæmpe arbejde i research.

Som sagt før, ved jeg at Sjælehenteren bliver oversat til The Soul Collector. Hvornår, ved jeg ikke. Men du kan jo smutte ind på FB og følge Katja L. Berger, og samtidig se hvornår 2'eren kommer - det vil ikke være spild af tid!

----------------

The Soul Collector. 

Basically: Buy it, once it has been translated and published. It's being done as we speak and I'll read it again, once I get it.

I have given it 4 stars. 

It could have gotten three, because it has a very slow start, and I'm much more into fast-paced books. But the content and concept of the story is so interesting and entertaining, that I kept reading. The author has obviously done a ton of research and puts a great, new spin on the religious top bosses and the concept of human beliefs and humanity. I'm excited to read the sequel! The Soul Collector ended rather abruptly, so it can only come too slow!



Have you read it? If so, what do you think? And ohmygod, that twist right!? 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar